Українська мова (5 клас) Підсумки

Українська мова 6 клас (28.12.) Підсумки

Українська мова 7 кл.(29.12.)

Українська література 7 кл. (29.12.)

6 клас укр. мова 27.04.2021

Тема: Особові займенники, їх відмінювання.

Приставний н у формах особових займенників


Опрацюйте теорію.







Особові займенники вказують на особу або осіб. 
Займенники першої особи (я, ми) вказують на мовця; 
другої особи (ти, ви) — на співрозмовника; 
третьої (він, вона, воно) вказують на особу, яка в розмові участі не бере.


- Особові займенники змінюються за числами, відмінками. 
- У непрямих відмінках мають іншу основу, ніж у називному ( я - мене; ти - тобою). 
- Особові займенники надають мовленню особливої щирості, схвильованості, задушевності.
- Займенник ВІН змінюється ще й за родами. 

Опрацюйте таблицю (усно)

Відмінок

Однина

Множина

Називний

Родовий

Давальний

Знахідний

Орудний

Місцевий

я

мене

мені

мене

мною

(на) мені

ти

тебе

тобі

тебе

тобою

(на) тобі

ми

нас

нам

нас

нами

(на) нас

ви

вас

вам

вас

вами

(на) вас



Відмінок         

Однина

Множина

Називний

Родовий

Давальний

Знахідний

Орудний

Місцевий       

 він,вона

його,нього

йому

його, нього

ним

(на) ньому (на) нім

вона

її,неї                            

їй

її, неї

нею

(на) ній

вони

їх, них

їм

їх, них

ними 

(на) них


Пояснювальна робота
Записати текст. Поставити займенники, що в дужках, у потрібному відмінку. Визначити їх відмінок. З’ясувати синтаксичну функцію особових займенників.
     
Мовчазний таємничий ліс оточував мене (Р.в.). Умить  я (Н.в.) пройнявся відчуттям радості. Біля мене (Р.в.) квітнув гай. Його (Р.в.) цвіт дивував  мене (Р.в.). Я (Н.в.) відчував себе (Р.в.) вільним.




Робота з текстом ( самостійно)
1.     Виписати займенники, визначити їх розряди
2.     В особових займенниках визначити число відмінок і рід (якщо потрібно)

        
        Пішов дощ.  Галасливий літній дощ раптовий і підступний, але його уявна суворість миттєво тане , віддаючи цілющу вологу всім , хто жадає її цілющої сили.  Починався він десь за обрієм і поступово наближався до мене. Я стрибнув з порога прямо в дощ, і — о диво! він починає грати зі мною. Йому мабуть теж було сумно самому.
        Як чудово підставити обличчя і долоні цьому чарівному потоку .

Хто бачив небо під час літнього дощу , ніколи не забуде цей сіро-сталевий відтінок з блакитними проблисками річної блакиті. Я більше не відчував себе самотньо в той день, бо в мене з’явився новий добрий знайомий – літній дощ.

Практичне завдання (письмово)
Прочитайте й запишіть речення, поставивши особові займенники в потрібному відмінку, з’ясуйте  їхню особу, число та відмінок.
1.Забудеш рідний край – (ти)  корінь всохне. (П.Тичина). 2. Дозволь (я), мій вечоровий світе,  упасти зерном в рідній стороні. (В.Стус). 3. Я для (ти) горів,  український народе.(В.Симоненко). 4.Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму (ти). (В.Симоненко). 5. Люблю (ти), мій рідний краю, мов до матусі, я горнусь.(В.Гренджа-Донський).

Орфографічна робота

Прочитати й записати прислів’я, поставивши особові займенники в потрібному відмінку. Виділити закінчення.

1) Наука тяжка, а жити з (вона) легко.
2) Око бачить далеко, та не рівняй (він) з розумом.
3) Поки талант зростити, треба довго (він) вчити.
4) Потрібно вчитися, адже розум завжди (ти) пригодиться.
5) Так думай, щоб потім не довелося (ти) переробляти.
6) Час не кінь: (він) не підженеш і не зупиниш.(Нар. творчість).




ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

У непрямих відмінках займенників третьої особи після прийменників з'являється приставний звук [H]: до нього, у неї, при них.

Завдання (письмово)

Прочитайте прислів’я та приказки, поставте особові займенники у потрібній формі. Зверніть увагу, коли в особових займенниках 3 особи з’являється приставний Н. 

1.Про (він) вже сови гудуть. 2.Ти (він) борони від собак, а він (ти) покаже кулак. 3. Говорити до (він) – як горохом об стіну. 4.Сердиться, ніби (він) пес ковбасу з’їв. 5. Риба ще в річці, а він до (вона) петрушку кришить. 6. Ти (він) “стрижене”, а він (ти) “голене”.7. Син мій, а розум в (він) свій.


Коментарі