Тема: Особові займенники, їх відмінювання.
Приставний н у формах особових
займенників
Опрацюйте теорію.
Особові займенники вказують на особу або осіб.
Займенники першої особи (я,
ми) вказують на мовця;
другої особи (ти, ви) — на співрозмовника;
третьої (він,
вона, воно) вказують на особу, яка в розмові участі не бере.
- Особові займенники змінюються за
числами, відмінками.
- У непрямих відмінках мають іншу основу, ніж у називному (
я - мене; ти - тобою).
- Особові займенники надають мовленню особливої щирості,
схвильованості, задушевності.
- Займенник
ВІН змінюється ще й за родами.
Опрацюйте таблицю (усно)
Відмінок
|
Однина
|
Множина
|
Називний
Родовий
Давальний
Знахідний
Орудний
Місцевий
|
я
мене
мені
мене
мною
(на) мені
|
ти
тебе
тобі
тебе
тобою
(на) тобі
|
ми
нас
нам
нас
нами
(на) нас
|
ви
вас
вам
вас
вами
(на) вас
|
Відмінок
|
Однина
|
Множина
|
Називний
Родовий
Давальний
Знахідний
Орудний
Місцевий
|
він,вона
його,нього
йому
його, нього
ним
(на) ньому (на) нім
|
вона
її,неї
їй
її, неї
нею
(на) ній
|
вони
їх, них
їм
їх, них
ними
(на) них
|
Пояснювальна робота
Записати
текст. Поставити займенники, що в дужках, у потрібному відмінку. Визначити їх
відмінок. З’ясувати синтаксичну функцію особових займенників.
Мовчазний таємничий ліс оточував мене (Р.в.).
Умить я (Н.в.) пройнявся відчуттям радості. Біля мене (Р.в.) квітнув гай. Його (Р.в.) цвіт дивував мене (Р.в.). Я (Н.в.) відчував себе (Р.в.) вільним.
Робота з текстом ( самостійно)
1. Виписати займенники, визначити їх розряди
2. В особових займенниках
визначити число відмінок і рід (якщо потрібно)
Пішов дощ. Галасливий літній дощ раптовий і підступний, але
його уявна суворість миттєво тане , віддаючи цілющу вологу всім , хто жадає її
цілющої сили. Починався він десь за обрієм і поступово
наближався до мене. Я стрибнув з порога прямо в дощ, і — о диво! — він починає грати зі
мною. Йому мабуть теж було сумно самому.
Як чудово підставити обличчя і долоні
цьому чарівному потоку .
Хто бачив
небо під час літнього дощу , ніколи не забуде цей сіро-сталевий відтінок з
блакитними проблисками річної блакиті. Я більше не відчував себе самотньо в той день, бо в мене з’явився новий
добрий знайомий – літній дощ.
Практичне завдання (письмово)
Прочитайте й запишіть речення, поставивши особові займенники в потрібному
відмінку, з’ясуйте їхню особу, число та відмінок.
1.Забудеш рідний край –
(ти) корінь всохне. (П.Тичина). 2. Дозволь (я), мій вечоровий світе, упасти зерном в рідній стороні. (В.Стус). 3. Я
для (ти) горів, український
народе.(В.Симоненко). 4.Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму (ти).
(В.Симоненко). 5. Люблю (ти), мій рідний краю, мов до матусі, я
горнусь.(В.Гренджа-Донський).
Орфографічна робота
Прочитати
й записати прислів’я, поставивши особові займенники в потрібному відмінку.
Виділити закінчення.
1) Наука тяжка, а жити з (вона) легко.
2) Око бачить далеко, та не рівняй (він) з розумом.
3) Поки талант зростити, треба довго (він) вчити.
4) Потрібно вчитися, адже розум завжди (ти) пригодиться.
5) Так думай, щоб потім не довелося (ти) переробляти.
6) Час не кінь: (він) не підженеш і не зупиниш.(Нар. творчість).
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
У непрямих відмінках займенників третьої особи після прийменників з'являється приставний звук [H]: до нього, у неї, при них.
Завдання (письмово)Прочитайте прислів’я та приказки, поставте особові займенники у потрібній формі. Зверніть увагу, коли в особових займенниках 3 особи з’являється приставний Н.
1.Про (він) вже сови гудуть. 2.Ти (він) борони від собак, а він (ти) покаже кулак. 3. Говорити до (він) – як горохом об стіну. 4.Сердиться, ніби (він) пес ковбасу з’їв. 5. Риба ще в річці, а він до (вона) петрушку кришить. 6. Ти (він) “стрижене”, а він (ти) “голене”.7. Син мій, а розум в (він) свій.
Коментарі
Дописати коментар