Українська мова (5 клас) Підсумки

Українська мова 6 клас (28.12.) Підсумки

Українська мова 7 кл.(29.12.)

Українська література 7 кл. (29.12.)

8 кл. укр. мова 14.01.2021

 Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях


1. Інтерактивна вправа «Види односкладних простих речень» (на повторення)

Вправа

Ознайомлення з теорією

Неповними називають речення, у яких пропущений один або кілька членів речення, що їх можна відтворити за змістом.

Порівняйте:

Повні речення

За вікнами місто святкове шумить.

Хатина красується в сніговій шапці.

Неповні речення

За вікнами місто святкове. (С.Короненко)

Хатина в шапці сніговій. (Д. Павличко)

Неповними можуть бути двоскладні та односкладні речення.

Пропущені в неповних реченнях члени речення можна відтворити з:

·        попереднього речення: Грубість заважає правильно зрозуміти сказане співрозмовником. Крім того, [?] стає на заваді взаємодії з ним ( з посібника);

·        наступного речення: Як [?] мене завжди чекала, як виглядала! Я вдячний за це  своїй матері! (З листа);

·        змісту самого речення: Києве мій, ти [?] у серці завжди (В.Сосюра);

·        ситуації спілкування: Помелом [?]! Щоб духу в хаті не було! (Т.Шевченко). 

Найчастіше неповні речення вживають у висловлюваннях розмовно-побутового та художнього стилів (поетичних текстах).

Якщо на місці пропущеного члена речення у вимові роблять паузу, на письмі ставлять тире: У очах – синій льон і пісня (З.Кучерява). 



Пояснювальна робота  (усно)

Прочитайте. Які слова можна вставити на місці знаків питання? Чи легко ці слова відтворити, «вгадати» зі змісту речення?

1. У Шевченка слові [?] Є міць землі. В Українки слові [?] Є свіжі води (Л.Полтава). 2. Ти споконвіку [?] Є на покуті, хлібе, у нас (Б.Олійник). 3. В руки [?] зброю! В душу [?] гнів! В серце [?] сміливість батьків! (Олександр Олесь). 4. За вікном [?] і жоржини, і рожі (В.Сосюра). 5. А під листям [?] земля (М.Гриценко).

Якими членами речення є пропущені в кожному реченні слова? Поясніть.

Інтерактивна вправа «Повні й неповні речення» 

Практичне завдання

Вибірково-розподільна робота

Прочитати речення. Визначити в них функцію тире. Вписати но­мери речень у відповідний стовпець таблиці.

Тире між підметом і присудком

Тире на місці пропущеного члена речення

 

 

 

     1. До сьогодні перших українських книг дійшло небагато, а точні­ше — зовсім мало. 2. У центрі композиції — три пари істот з голова­ми орлів і тулубами левів, далі з двох боків — лев і левиця (М. Русяєвa). 3. Маріїнський палац у Києві — пам'ятка історії, містобудування й архітектури (О. Ламонова). 4. Парк «Софіївка» — це поєднання штучних водоспадів, гірських вершин, каналів, ставків із фонтана­ми, павільйонів, скульптур і мармурових статуй античних богів і бо­гинь, філософів і поетів (О. Седак). 5. Марія Приймаченко — май­стер українського декоративного мистецтва (М. Шинкарук). 6. З трьох боків фортецю захищає сухий канал, вирубаний у скелях, а з північ­но-східного — прірва (В. Зубач).7. Здавна Крим — місце масового паломництва (К. Ґудзик). 8. Навкруги — темні стіни лісу (К. Ґудзик). 9. «Повість минулих літ» — першооснова вивчення історії нашого на­роду (Д. Степовик). 10. Освіту Сергій Параджанов здобував спочат­ку в Тбілісі, а потім — у Москві (С. Цалик). 11. Найважливіша риса етикету — уміння володіти собою (А. Коваль).


Дослідницька робота (письмово)

 Записати речення, розставити розділові знаки, пояснити їх вживання.

1.     Найменше добро в житті ― це багатство, найбільше… мудрість.

2.     Зліва шуміла  ялина… справа  плакуча верба.

3.     Удалині на горизонті ні одного вітрила.

4.     Війна випробовує сміливця, гнів… мудреця, друга …злидні.

    На темному небі ні зірки.

Робота з підручником

Вправа 203 (ст.-91) (письмово)

Коментарі