Тема: Поняття про відокремлення.
Відокремлені другорядні члени речення.
Мовне дослідження (усно)
Прочитайте речення, подані парами. Порівняйте їх.
1. Сходило велике і ласкаве сонце.
2.Луги струсили срібну росу і
розляглися співами своїх соловейків.
3. Навколо була сила-силенна ягід.
|
Сходило сонце, велике і ласкаве.
Луги, струшуючи срібну росу,
розляглися співами своїх соловейків.
Ягід навколо, особливо дикої малини, було сила-силенна.
|
-
Як
співвідносяться пари речень першого і другого стовпчика?
-
Які
речення мають більш самостійне додаткове значення?
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Проблемне
запитання.
-
Чи можуть відокремлюватися головні члени
речення?
Відповідь (Відокремлюватися
можуть тільки другорядні члени, бо вони є додатковим повідомленням до основної
думки, яка виражається головними членами речення. Тому головні члени не
відокремлюються, бо вони є носіями основного повідомлення.)
Завдання аналітичного характеру
Я розповім про листя, опалене
в осіннім саду.
- Зробіть синтаксичний розбір речення.
- Чому ви поставили такі розділові знаки?
- Яким членом речення виступає дієприкметниковий зворот:
головним чи другорядним?
- Яким другорядним членом речення виступає
дієприкметниковий зворот?
- Що потрібно зробити для того, щоб визначити, яким
членом речення виступає зворот?
- Від якого слова ставимо питання? Це означуване слово.
- У
даному реченні цей зворот виступає відокремленим членом речення. Він набуває
додаткового значення і стоїть після означуваного слова.
2. Опрацюйте теорію (короткий конспект у зошит)
Відокремлення буває обов'язкове (зумовлене специфікою
конструкції) й факультативне, що його здійснює автор, з волі якого посилюються,
підкреслюються, наголошуються або послаблюються певні відтінки значення.
Обов'язково відокремлюються, наприклад, дієприслівниковий зворот та
дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова.
Якщо в науковому та офіційно-діловому стилях
факультативне відокремлення майже відсутнє, то для мови художньої літератури
воно характерне.
Слід розрізняти уточнюючі члени речення й відокремлені.
Уточнюючими називають члени речення, що мають додаткове значення, уточнене
стосовно того члена речення, з яким вони зв'язані однією синтаксичною функцією.
Уточнюватися можуть не тільки другорядні, а й головні
члени речення. Наприклад: Обидва,
Діденко і Чумак, прислухались до шереху у передпокої.
В усному мовленні відокремлені члени виділяються
інтонацією, а на письмі – комами (деколи - тире). Відокремлені члени речення
вимовляються повільніше від основного тексту, кінцеве слово відокремленого
звороту є логічно наголошеним.
Пояснювальний диктант. (письмово)
Записати речення, знайти і підкреслити відокремлені
члени, пояснити умови відокремлення.
Весело, вільно струмочки побігли, радісну вість несучи.
Угору, до сонця, росами вмите, тягнеться жито. Земля, живими соками багата,
Дніпру дарує воду негірку. А він всміхається, привітний. Дубів статечних
велетенські руки тримають світ, високий та ясний. Ягід навколо, особливо дикої
малини, було сила-силенна.
Творча вправа. (письмово)
Поширте подані речення
відокремленими членами, розставте розділові знаки.
1.
У
спраглому небі гойдається вітер одвічних лип.
2. Чути переплеск
весла.
3. Сонце сховалось за лісом.
4. Стояла надзвичайно приємна й
тиха весна.
Практична робота (письмово)
У поданий текст введіть вказані у довідці відокремлені
члени речення, запишіть у зошит,поясніть розділові знаки.
Мова – найважливіший засіб спілкування, пізнання та
впливу. Не може бути українського народу без української мови (…). Мова є одним
з основних джерел духовності (…) вона зберігає й утверджує народ у часі й
просторі. Вітаймо мову (…) бо без неї
під загрозою буде й наше існування. Чи може людина у повсякденному житті (…)
обійтися без мови? Мабуть, ні. Саме тому ми повинні берегти та поважати мову
рідного народу, мову нації (…).
Слова для довідки: барвистої, милозвучної, цілющу і
дивовижну, виконуючи безліч функцій, пов'язуючи покоління, створену народом.
Коментарі
Дописати коментар