Українська мова (5 клас) Підсумки

Українська мова 6 клас (28.12.) Підсумки

Українська мова 7 кл.(29.12.)

Українська література 7 кл. (29.12.)

9 кл. укр. мова 07.05.

Тема: Повторення вивчених розділових знаків у простому і складному реченнях.

Подумайте та пригадайте
Роль  розділових знаків у мові дуже велика: служать для членування тексту (речень), завдяки чому досягається краще його сприймання і розуміння.
До  пунктуаційної грамотності слід ставитися так само вимогливо, як і до орфографічної. Дехто вважає, що пунктуаційні помилки менш грубі, ніж орфографічні, тому на них не варто особливо зважати. Тим часом недоречно вжитий розділовий знак або його відсутність спотворює зміст висловлювання. 
Українська пунктуація побудована на 3 основних принципах – граматичному, смисловому та інтонаційному.
Граматичний принцип вимагає при виборі розділового знака керуватися знаннями граматики (синтаксису), синтаксичної структури речення, вмінням застосовувати синтаксичні правила.
Смисловий принцип – розділові знаки ставляться залежно від змісту, який прагне передати той, хто пише.
Інтонаційний принцип зумовлює вибір розділового знака з урахуванням інтонації.

   Але ставити розділові знаки «по слуху» не можна .
  
Пунктуація (від лат. рunctum — крапка) — система розділових знаків і правил уживання їх на письмі з метою правильного членування речень на смислові частини. Поряд із графікою та орфографією пунктуація є одним із компонентів писемної мови..

Пунктограмаце оформлення речення або його частини за допомогою розділового знака, вид і місце якого визначаються пунктуаційним правилом.

Назвати відомі вам пунктограми у простому реченні.
Тире між підметом і присудком.
Тире в неповних реченнях.
Пунктограми простого ускладненого речення:
Кома в реченнях з однорідними членами.
Крапка з комою в реченнях з однорідними членами.
Двокрапка й тире при узагальнювальному слові в реченнях з однорідними членами.
Кома в реченнях зі звертаннями.
Знак оклику в реченнях зі звертаннями.
Коми в реченнях зі вставними словами (словосполученнями).
Виділення вставлених конструкцій тире: Виділяємо тире, якщо  стоять у середині основного ре­чення й мають з ним тісний змістовий контакт)
Дужки в реченнях зі вставленими конструкціями. Дужками виділяємо, якщо вони вживаються як додаткове зауваження:
Виділення відокремлених членів комами.
Виділення поширених прикладок тире.
Виділення порівняльних зворотів комами.
Виділення уточнювальних членів речення комами.

Проблемне питання
 Які розділові знаки потрібно ставити при вставних словах та вставлених конструкціях? . Вставленими називаються такі конструкції, які вживаються для доповнення, роз’яснення чи уточнення предметного змісту речення


Практичне завдання (письмово)
Ø                   Прочитати речення, визначити однорідні члени та узагальнювальні слова при них. Перепишіть. Однорідні члени речення підкресліть, узагальнювальні слова (словосполучення) при них виділіть рамкою.Обґрунтуйте вживання розділових знаків. Поясніть правопис слів.
Поетами були всі великі українці: полководець Хмельницький, філософ Сковорода, письменник Шевченко (П. Загребельний). Має Україна дуже різних дітей: і Лесю Українку, і Кармелюка, і яничар, і характерників (П. Гірник). Кирила Стеценка, Миколу Леонтовича, Якова Степового- таких талановитих учнів мав Микола Віталійович Лисенко (З журн.). Викурюй у собі все погане: слабодухість, безхребетність, безпамятство (Р. Доценко). Щастя- це трикутник, а в нім три боки: віра, надія, любов (С. Алексеєєв). Найяскравіший вияв безсмертя народу- це поєднання двох стихій: сліз і сміху, трагічного й комічного, болю й надії (П. Загребельний). 


Практикум 
Доповніть речення:

1. прості й складні
2. в якому 1 граматична основа
3. в якому 2 і більше грам. основ
4. безсполучникові, складносурядні, складнопідрядні
5. частини якого поєднуються сполучниками
6.  на СПР і ССР
7. частини якого поєднуються за допомогою розділових знаків
8. кома, тире
9. тире, кома, крапка з комою, двокрапка

Тренувальна вправа (письмово)
Зробити повний синтаксичний розбір речення, пояснити вживання  розділових знаків.   У  реченні поставити розділові знаки,   накреслити схему, яка б відповідала будові цього речення. 
1.Юля схилилась над зошитом, і в цю мить її ліктя легенько торкнулася Марійка Поліщук, яка сиділа тихенько поряд, не зводячи погляду з подруги.

2.Тарас Шевченко нагадував своїм сучасникам що ворогои народу намагаються затерти історичну память вікопомні сліди українських гетьманів які стали нашими національними героями.

Робота над текстом (письмово)

  Виконати орфографічно – пунктуаційне оформлення тексту.
                        Весна в...повні
На...дворі в...сна в...повні.Куди не...глянь скріз... ро... пустилося зацвіло пишним цвітом. Ясне сонце тепле й приязне ще не...веліло покласти палючих слідів на землю як на В/великдень дівчина красуєт...ся вона в ро...кішнім вбран...і. Поле що бе...крає море скільки глян...ш розіслано з...л...ний килим аж смієт...ся в очах. Синім шатром розіп...ялося небо а...ні пляминочки а...ні хмариночки чисте прозоре.
З неба як ро...топлене золото л...ється на землю блискуче світло сонця на ланах грає сонячна хвиля... Л...генький вітерец... подихає з теплого краю п...р...бігає з нивки на нивку живить освіжає кожну билину. І ведуть вони між собою таємну розмову чутно тіл...ки шелест жита-травиці...
А з...гори лине жайворонкова пісня голос як срібний дзвіночок тр...мтить переливаєтеся застигає в/у повітрі...Перериває його п...р...пелячий крик заглушає сюрчан...я трав...яних коників і все те зливається до...купи в чудний гомін вривається в душу ро...буркує в ній добрість щ...рість любов до вс...ого... Гарно тобі любо в...село! На серці стихають не...годи надія обгортає тебе добрими думками бажан...ями...Хочеться самому жити й любити бажа...ш кожному щастя.
                                                                                      За Панасом Мирним

Коментарі