9 кл. укр. літ. 18.01.2021
Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка». Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення. Фольклорна основа твору.
Вправа "Закінчи речення.."
1. Романтизм – як художній напрям у літературі й мистецтві к.XVIII ст.- поч.XIX ст. став цілковитим запереченням Класицизму
2. На ранньому етапі український романтизм утвердився
як… народний або фольклорний
3.Найчисленнішою була школа романтиків з центром у …Харкові
4.Український романтизм виник під впливом творчості європейських письменників
– романтиків…Байрон, В. Скотт, О.Пушкін
5.Романтизм утвердив у літературі лірику особистої журби, розвинув нові поетичні жанри:... романс, елегія, медитація, посвята.
6.Назвіть представників нової української літератури.. Маркія Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький.
Теорія літератури
Романтизм — один із провідних напрямів у літературі, науці й мистецтві, що
виник наприкінці ХVІІІ ст. у Німеччині та існував у літературі Європи й Америки
в першій половині ХІХ ст.
Романтики виступали
проти нормативності класицистичного мистецтва, проти його канонів та обмежень.
У художній творчості романтизм виявився в показі ідеального героя, його
духовного світу та його ідеалів, заради яких він вступає в боротьбу.
Основною рисою романтизму є трагічне двоєсвіття: герой усвідомлює недосконалість світу і людей, страждає від спілкування з ними і водночас бажає жити в цьому світі з цими недосконалими людьми, мріє бути ними зрозумілим і прийнятим.
Аналіз балади
1. Прочитати текст балади
Молодий парубок ловив рибку, увесь
час сумуючи і спостерігаючи за поплавком. Аж ось з води виринула
Дівчина-русалка. Вона почала дорікати Рибалці в тому, що він «нівечить її рід і
плід». Красуня почала із захопленням розповідати юнакові про красу підводного
царства, запрошуючи його залишити землю і продовжити своє життя у морі. Не
довго роздумуючи, Рибалка, заворожений привабливістю русалки, залишив берег і
пірнув у воду. «І більше вже ніде не бачили Рибалки!».
Ознаки романтизму у творі:
1. перенесення в літературу фольклорного жанру балади;
2.незвичайні картини природи;
3. тон балади, її мелодійність, емоційна наснаженість;
4. національний колорит у зображенні Рибалки і Русалки;
5. наявність часто вживаних зменшувально-пестливих форм, лексика поезії.
Тема:
Ідея:
Основна думка:
Художні засоби: (письмово)
Виписати із твору всі пестливі форми. «молоденький»,.......
Випишіть із
твору епітети .......
Назвіть риторичні
оклики , риторичні запитання, метафори, порівняння, повтори.
Скласти інформаційне ґроно щодо характеристики героїв
балади. (письмово)
Юний Рибалка — це справді український «парубок» із селянських низів,
Русалка-спокусниця — українська «дівчинонька»,
що «косу зчісує і брівками моргає».
Тести за твором
1. Епіграфом
до поезії письменник дібрав слова з твору:
а) Д. Байрона;
б) О. Пушкіна;
в) Й. Гете;
г) Г. Гейне.
2.
Парубок, сидячи на узбережжі моря з вудкою, запрошував ловитися:
а) «линька, карасика, щуку»;
б) «великих, маленьких»;
в) «смачненьких і гарненьких»;
г) «молоденьких, солоденьких для милого серденька».
3.
Поет на початку твору зазначив, що його герой:
а) мав сумний настрій;
б) був задоволений результатами рибалки;
в) виявляв інтерес до підводного життя;
г) жив бідно і тому щодня рибалив, щоб прогодувати свою родину.
4.
Дівчинонька, що пливла морем:
а) розчісувала косу;
б) кликала на допомогу;
в) посміхалась;
г) була схожою на фею.
5.
За що героїня дорікала Рибалці? Бо він:
а) був необачним і байдужим до всього;
б) нівечив її рід;
в) не звертав на неї уваги;
г) мав неохайний вигляд.
6.
На прикладі якої риби Дівчинонька намагалася продемонструвати гарне життя в
морі?
а) щуки;
б) карася;
в) лина;
г) сома.
7.
Чого бажала отримати русалка від парубка?
а) Душу;
б) розум і кмітливість;
в) серце;
г) обдарованість і геніальність.
8.
Веселенькими з води, за словами Дівчиноньки, виходили:
а) раки;
б) зорі;
в) дощові хмари;
г) сонечко і місяць.
9.
Героїня пропонує парубку:
а) подружитися;
б) жити як брат із сестрою;
в) одружитися;
г) викуп, аби він не ловив більше риби.
10.
Блиск води русалка порівнює із:
а) льодом;
б) золотом і сріблом;
в) склом;
г) дзеркалом.
11.
О нічній порі під водою можна було спостерігати:
а) блиск зірок;
б) хороводи риб;
в) бій щук;
г) полювання акул.
12.
Наприкінці твору Рибалка:
а) не виявив бажання замінити земне життя на підводне;
б) погодився на пропозицію Дівчиноньки;
в) перелякався жіночої істоти з води і втік додому;
г) вирішив захищати мешканців моря від браконьєрів
Д/З 7 цікавих фактів про Є. Гребінку (в зошит), читати його вірш "Човен"
Коментарі
Дописати коментар