Українська мова (5 клас) Підсумки

Українська мова 6 клас (28.12.) Підсумки

Українська мова 7 кл.(29.12.)

Українська література 7 кл. (29.12.)

9 кл. укр. літ. 18.01.2021

 Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка». Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення. Фольклорна основа твору.

Вправа "Закінчи речення.."

1. Романтизм – як  художній напрям у літературі й мистецтві к.XVIII ст.- поч.XIX ст. став цілковитим запереченням  Класицизму

2. На ранньому етапі український романтизм утвердився як…  народний або фольклорний

3.Найчисленнішою була школа романтиків з центром у …Харкові  

4.Український романтизм виник під впливом творчості європейських письменників – романтиків…Байрон, В. Скотт, О.Пушкін

 5.Романтизм утвердив у літературі лірику особистої журби, розвинув нові поетичні жанри:... романс, елегія, медитація, посвята.

6.Назвіть представників нової української літератури.. Маркія Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький.

Теорія літератури

Романтизм — один із провідних напрямів у літературі, науці й мистецтві, що виник наприкінці ХVІІІ ст. у Німеччині та існував у літературі Європи й Америки в першій половині ХІХ ст.

         Романтики виступали проти нормативності класицистичного мистецтва, проти його канонів та обмежень. У художній творчості романтизм виявився в показі ідеального героя, його духовного світу та його ідеалів, заради яких він вступає в боротьбу.

        Основною рисою романтизму є трагічне двоєсвіття: герой усвідомлює недосконалість світу і людей, страждає від спілкування з ними і водночас бажає жити в цьому світі з цими недосконалими людьми, мріє бути ними зрозумілим і прийнятим. 





Аналіз балади

1. Прочитати текст балади

"Рибалка"

Молодий парубок ловив рибку, увесь час сумуючи і спостерігаючи за поплавком. Аж ось з води виринула Дівчина-русалка. Вона почала дорікати Рибалці в тому, що він «нівечить її рід і плід». Красуня почала із захопленням розповідати юнакові про красу підводного царства, запрошуючи його залишити землю і продовжити своє життя у морі. Не довго роздумуючи, Рибалка, заворожений привабливістю русалки, залишив берег і пірнув у воду. «І більше вже ніде не бачили Рибалки!».

Ознаки романтизму у творі: 
   1. перенесення в літературу фольклорного жанру балади;
 
   2.незвичайні картини природи;
 
   3. тон балади
, її мелодійність, емоційна наснаженість; 
   4. національний колорит у зображенні Рибалки і Русалки;
 
   5. наявність часто вживаних зменшувально-пестливих форм, лексика поезії.
 

Тема:

Ідея:

Основна думка:



Художні засоби: (письмово)

Виписати із твору всі пестливі форми. «молоденький»,.......

Випишіть із твору епітети .......

 Назвіть риторичні оклики , риторичні запитання, метафори, порівняння, повтори.


Скласти інформаційне ґроно щодо характеристики героїв балади.  (письмово)
 

Юний Рибалка — це справді український «парубок» із селянських низів, 

Русалка-спокусниця — українська «дівчинонька», що «косу зчісує і брівками моргає». 



Тести за твором

1. Епіграфом до поезії письменник дібрав слова з твору:
а) Д. Байрона;
б) О. Пушкіна;
в) Й. Гете;
г) Г. Гейне.

2. Парубок, сидячи на узбережжі моря з вудкою, запрошував ловитися:
а) «линька, карасика, щуку»;
б) «великих, маленьких»;
в) «смачненьких і гарненьких»;
г) «молоденьких, солоденьких для милого серденька».

3. Поет на початку твору зазначив, що його герой:
а) мав сумний настрій;
б) був задоволений результатами рибалки;
в) виявляв інтерес до підводного життя;
г) жив бідно і тому щодня рибалив, щоб прогодувати свою родину.

4. Дівчинонька, що пливла морем:
а)  розчісувала косу;
б) кликала на допомогу;
в) посміхалась;
г) була схожою на фею.

5. За що героїня дорікала Рибалці? Бо він:
а) був необачним і байдужим до всього;
б) нівечив її рід;
в) не звертав на неї уваги;
г) мав неохайний вигляд.

6. На прикладі якої риби Дівчинонька намагалася продемонструвати гарне життя в морі?
а)
щуки;
б) карася;
в) лина;
г) сома.

7. Чого бажала отримати русалка від парубка?
а) Душу;
б) розум і кмітливість;
в) серце;
г) обдарованість і геніальність.

8. Веселенькими з води, за словами Дівчиноньки, виходили:
а) раки;
б) зорі;
в) дощові хмари;
г) сонечко і місяць.

9. Героїня пропонує парубку:
а) подружитися;
б) жити як брат із сестрою;
в) одружитися;
г) викуп, аби він не ловив більше риби.

10. Блиск води русалка порівнює із:
а) льодом;
б) золотом і сріблом;
в) склом;
г) дзеркалом.

11. О нічній порі під водою можна було спостерігати:
а) блиск зірок;
б) хороводи риб;
в) бій щук;
г) полювання акул.

12. Наприкінці твору Рибалка:
а) не виявив бажання замінити земне життя на підводне;
б) погодився на пропозицію Дівчиноньки;
в) перелякався жіночої істоти з води і втік додому;
г) вирішив захищати мешканців моря від браконьєрів

Д/З 7 цікавих фактів про Є. Гребінку (в зошит), читати його вірш "Човен"

Коментарі