Українська мова (5 клас) Підсумки

Українська мова 6 клас (28.12.) Підсумки

Українська мова 7 кл.(29.12.)

Українська література 7 кл. (29.12.)

9 клас укр. мова 26.03.2021

Тема: Розділові знаки між простими реченнями у складному з різними видами зв’язку

Тест

1 .Складним називається речення, яке складається з:

а) двох і більше простих речень, об'єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією, з допомогою сполучників або без них;
б) двох і більше простих речень, одне з яких обов'язково двоскладне, а інші - односкладні;
в) двох і більше простих речень, часто не пов'язаних за змістом інтонаційно.Начало формы

2.Складні речення утворюються:

а) лише з двоскладних речень, рівноправних між собою;
б) лише з односкладних речень, залежних одне від одного;
в) з двоскладних чи односкладних простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.Начало формы

З. Кілька частин, що входять у складне речення, можуть поєднуватися:

а) сурядним, підрядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;
б) лише сурядним і підрядним сполучниковим зв'язком;
в) лише сурядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.

4. Речення Над світом стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка:

а) складносурядне;
б) складнопідрядне;
в) безсполучникове;
г) складнопідрядне з кількома підрядними;
д) складне речення з різними видами зв'язку.

5. У реченні Я вірю добро і краса житимуть вічно... потрібно поставити такий розділовий знак:

а) кому;
б) крапку з комою;
в) двокрапку;
г) тире.

6. Який вид  складного речення відображено на схемі?
[ ], але [ ], ( бо  ).
а) складнопідрядні з кількома підрядними;
б) складносурядні;
в) безсполучникові;
г) складні речення з різними видами зв'язку.

 Опрацюйте теорію (коротко занотуйте в зошит)

У складних реченнях із різними видами зв'язку вживаються такі самі розділові знаки, що і в складносурядних, складнопідрядних та безсполучникових складних реченнях. Найчастіше в таких реченнях уживається кома.

У реченнях, які складаються з кількох простих речень, можуть стояти поряд два сполучники або сполучник і сполучне слово. Між ними ставиться кома, якщо речення, котре приєднується другим сполучником, можна опустити.

Між двома сурядними реченнями, поєднаними сполучниками і (й), та (і), якщо вони мають спільне підрядне, кома не ставиться.

У реченнях зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком вживається двокрапка і тире.

ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ! Складне речення з різними видами зв'язку називається складною синтаксичною конструкцією. !!!!

Пунктуаційний практикум (письмово)

Переписати, розставляючи розділові знаки.

І. Вільно й широко розлягдися зелені поля не тіснили їх похмурі ліси не давили високі гори  і далеко-далеко сягало око вподовж ланів та невеличкий гайків  що зеленими вершечками виглядали з ярів та балок. (В.Винниченко.) Низькі чорні хмари  здавалося  стояли нерухомо  але по тому  як вони час від часу засмолювали негусті  дрібні зорі і як ті зорі знову ненадовго  з”являлися  можна було здогадатися  що хмари біжать. (Григорій Тютюнник.)

ІІ.Доки ми посипаємо  сіємо-віємо та викрикуєм свою колядницьку хвалу цій хаті і сімейству її  із покутя  з-під рушника  весь час дивиться на нас на дошці  мальована Пречиста Матір з Немовлям  дивиться уважно й доброзичливо  вона оцінює  наші завзяті старання та нашу чемність  бо ж посипали ми тільки житом-пшеницею  а головне   від душі  повними жменями  той зичливий  іконний погляд з-під рушника почуваємо й тоді  коли  відкричавшись та ждучи дарунків  ще  якийсь час топчемося біля порога весело розбурханим після співу юрмиськом  а жінка з німбом довкруг голови по-материнськи озирає кожного з нас.

Практична робота (письмово)

Зробити синтаксичний розбір речень (усіх). Накреслити схеми, визначити складні  речення з різними видами зв’язку

1. По вечері гості примощуються, де кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається лектура... 2. Хо збирає всю свою потугу: проймаючим холодом віє борода його, чудодійна сила, мов хмари ті, насуває найстрашніші картини перед очі лектора, а лектор наче не помічає сього. 3. Ураз Хо помічає, що від погляду того діються з ним незвичайні речі: з бороди вже не віє проймаючий холод, вона тратить свою чудодійну силу, тіло його меншає, легшає, немов частина його парою взялася або порохом розсипалася. 4. Хо підійшов до села, і перша хата, яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом боротьби з тим стражданням. 5. Тихо було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів, замислившись. 6. То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спочинок могли зробити щасливим: ярмо було наколене на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром 7. Скрізь тепер весело, ясно, світ божий скидається на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).


Робота зі схемами (письмово)

Серед поданих речень знайти ті, які відповідають схемам

1. Зліва співали струмки, що збігали з гір, і кожен з них мав свій голос. 

 2. Ми у грозах радісно зростали, щоб у дні ці сонячні прийти, де встають антени над містами і гримлять мостами поїзди. 

 3. І прийшла осінь, і згадав Олег коня свого, якого тримав здавна у стайні, вирішивши ніколи не сідати на нього.














Дослідження-моделювання 
Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого стовпців. Довести, що вислови сформульовано у формі складних синтаксичних конструкцій. Визначити їх види. (ССР, БСР, СПР, поєднання БСР і ССР або СПР).
















Коментарі