Українська мова (5 клас) Підсумки

Українська мова 6 клас (28.12.) Підсумки

Українська мова 7 кл.(29.12.)

Українська література 7 кл. (29.12.)

9 кл. укр. мова 12.02.2021

 Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні

Опрацювання теорії



               Правило

                Приклад

Двокрапка ставиться, якщо друга частина розкриває зміст першої.

І не холодно дуже: є морозець, та не цупкий (Панас Мирний)

Двокрапка ставиться, якщо друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій.

Ідемо вдвох: тут для гучних компаній не місце (М. Рильський)

Двокрапка ставиться , якщо в першій частині є слова так, такий; чути, бачити, знати, розуміти й под..

Дивлюся я: полями вється рів, немов змія (Б.Лепкий)

  


                     Правило

                   Приклад

Тире ставиться, якщо зміст частин речення протиставляється.

Не вмер поет – його втомило горе (Б.Лепкий)

Тире ставиться, якщо друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що йдеться в першій частині речення.

Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне. Все людське замовчиш обчухраним зростеш (П.Тичина).

Тире ставиться, якщо друга частина речення виражає різку зміну подій.

Ми різко зійшлися в танці – аж ґудзики відірвались (Д.Павличко)

 

Спостереження з елементами аналізу  (усно)

Завдання: проаналізувати схеми-моделі, сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні

1. [  ] : [ причина ]

2. [  ] : [ пояснення ]

3. [  ] : [ доповнення ]

1. Оксані – радість: [ чому? – бо ] мати відрізала з полотна хустку, а порошком пофарбувала в червоний колір. (А.Головко)

2. Мені здається: [ що?] твої очі в мою душі світять з вишини. (В.Сосюра)

3. Переконатися пора: [ в чому?] зробиш зло – не жди добра. (Д.Білоус)

4. Поглянь у себе: [і що побачиш? ] море там вирує, міниться і грає. (Л.Горлач)


Дослідження-аналіз з елементами зіставлення (письмово)

Визначте смислові відношення між простими реченнями у складному. Варіанти відповідей впишіть у табличку. Вставте дві пропущені коми і шість двокрапок.

Варіанти відповідей:      1 – друга частина пояснює те, про що йдеться у першій (можна вставити а саме);

                               2 – у другій частині – доповнення (можна вставити і побачив…, і почув…, і зрозумів…, і відчув, що…);

                               3 – у другій частині – причина (можна вставити бо, тому що, через те що).

1. Афоризм має перевагу над романом його завжди дочитують до кінця. 2. Дурневі можна дати тільки одну пораду стати ще дурнішим. 3. Бідні кращі за багатих менше вкрали (В.Голобородько). 4. Здається чую лопають каштани жовто-зелену викидають брость (В.Стус). 5. Стань полководцем власних думок навчи їх хоробрості (Д.Арсенич). 6. Старі люди кажуть два хитрих мудрого не переважать (Л.Глібов).

Лінгвістичне дослідження (письмово)

Завдання: впишіть у табличку спочатку номери простих речень з узагальню вальним словом, а потім – складних безсполучникових речень. Вставте пропущені розділові знаки.

1. Враз сталось щось незвичайне тихе повітря стрепенулось скрутнулось вбік знялось над землею (М.Коцюбинський). 2. Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць,  вишні і тополі,  і тиша в тиші,  і тумани в полі (Б.Олійник). 3. Ураз усе покращало біля мене і ясени з блакитними тінями, й зеленим шумом і нагорблена клуня з чотирма вітрами і скрипливі ворота… (М.Стельмах). 4. Притаїлось все пополохалось перед з’явищем тучі грізної вітрець ущух – ані подиху змовк веселий гай – ані шелесту… (М.Старицький). 5. Місце було дуже вигідне глибока яруга поросла чагарем була прикрита з усіх боків дубовим лісом (Г.Тютюнник).

Дослідження-відновлення з елементами класифікації (письмово)

Завдання: доберіть до правила потрібний приклад речення.

Двокрапка ставиться

1. Якщо друга частина розкриває чи доповнює зміст першої, вказує на причину того, про що говориться в першій частині.

2. Якщо в першій частині безсполучникового складного речення є слова так, такий, одно, конкретний зміст яких розкривається у другій частині.

3. Якщо в першій частині є дієслова чути, знати, зрозуміти, бачити, дивитися, дивуватися і т.ін., які вказують, що в наступній частині буде викладено якийсь факт.

А. Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьому морі. (Леся Українка)

Б. Сьогодні спочинем: близько хата, де дівчина ворота одчинить. (Т.Шевченко)

В. Здавна в Кавунів це так повелося: старі дома, а молодь здебільшого на марганцях. (О.Гончар)

Г. У цьому полі, синьому, як льон, де тільки ти і ні душі навколо, уздрів і скляк: блукало в тому полі сто тіней. (В.Стус)

Д. І сниться: він іде до хати, його стрічає рідна мати і каже ніжнії слова. (А.Малишко)



Практичне завдання (письмово)

Завдання: з кожної пари простих речень утворити БСР. Обґрунтуйте вживання розділових знаків.

1.   1.   Квіти з вишневих дерев облетіли. Несподівано подув холодний вітер.

2.  2. Сьогодні не буде останніх двох уроків. Учителька математики захворіла.

3. 3. Дівчина гарно навчається і перемогла в декількох олімпіадах. Шкільна рада нагородила Олесю поїздкою на море.


Виконання вправи з підручника (Впр. 6, ст.-110) (письмово)







Коментарі