Українська мова (5 клас) Підсумки

Українська мова 6 клас (28.12.) Підсумки

Українська мова 7 кл.(29.12.)

Українська література 7 кл. (29.12.)

7 клас укр. мова 28.04.2021

 Тема: 

Синонімічні й антонімічні  сполучники

Сполучники сурядності й підрядності

 

Опрацюйте таблицю (повторення)



Пошукова робота (самостійно)

Прочитати речення. Підкреслити граматичні основи. Визначити сполучники та їх розряд за значенням у кожній колонці. Зробити висновок, з якою метою в реченнях уживаються сполучники сурядності. А з якою — сполучники підрядності?

І частина

1. Весна квіти має, а хлiба в осені позичає.

2. А соловейко на калині то затихав, то щебетав.

3. Сонце гріє та сяє — вся природа воскресає.

4. Ластівка день починає, а соловей його кінчає.

ІІ частина

1. У квітні трава не росте, якщо в березні вода не тече.

2. Соловейко не співає, якщо їжі він не має.

3. Птахів люби і борони, бо дуже корисні вони.

4. Бджола летить, де мед пахтить.


Опрацюйте теорію





Щоб (щоби), аби. Сполучник щоб має істотну перевагу перед аби, особливо при вживанні в текстах науково-технічного характеру. Проте використання сполучника аби буде цілком доречним, коли мова йде про якусь ручну працю: «аби швидко зробити справу, треба застосувати прямокутник». 

Крім того, сполучник аби вживається замість щоб, коли словосполучення зі щоб важко вимовляється. 

Порівняймо: «... з таким розрахунком, щоб днище резервуара...» та «... з таким розрахунком, аби днище резервуара...» Сполучник «щоби» має розмовний відтінок і вживається в усній мові, якщо наступне слово починається з губних приголосних «б» або «п»: щоби повернути, щоби боротися.


 Оскільки 

Якщо в російській мові є два синонімічних сполучники «поскольку» і «так как», то в українській вживається лише «оскільки». Сполучник «так как» просто не існує (не треба плутати з прислівником так та порівняльним сполучником як, ужитими через кому: «Роби так, як сказано!».

 Якщо, якби. 
Оскільки в російській мові існують сполучники если (якщо!), если бы (як би), то часто робиться помилка: – утворюють новий сполучник «якщо би» у значенні «якби». Не треба вживати неіснуючого!

Практичне завдання

Списати, замінюючи кожний сполучник синонімічним. Назвати сполучники сурядності й підрядності. Визначити смислові зв’язки між словами або частинами складного речення.

1. Слово не стріла, а (та) (сурядний) глибоко ранить. (смислові звязки єднальні) 2. Птахів люби й борони, бо (тому що) (підрядний)дуже корисні вони. (причинові) 3. Ворона маленька, та (але) (сурядний) рот великий.(протиставні)

4. Не брудни криниці, бо схочеш водиці. 5. Коли господарі коло ниви ходять, вона родить. 6. Хоч важка дорога, але наша перемога.

Вибірковий самодиктант (самостійно)

Прочитати текст, дібрати до нього заголовок. Списати, вибрати з дужок потрібні сполучники і прийменники. Уставити пропущені букви.

Кол..скова... Це слово (у, в) кожного з нас викликає найрізноманітніші асоціації, хвилю т..пла (і, й) ніжності. Дитину заколисують сон (і, й) дрімота. Колискові були цікавими (і, й) повчальними (і, й) для дітей старшеньких. Є серед колисанок глибоко ліричні твори. (У, В) них (і й) закликання здорового сну, (і, й) об..реги від хвороб, недобрих (у, в)чинків. Дитина (у, в) звуках материнської пісні чула її любов (і, й) турботу. Колискових пісень безліч, але мало їх знають сьогодні. Тому важливо зберегти цю красу, щоб дарувати її кожній дитині, як запоруку щасливої долі (З журналу).

Коментарі