Українська мова (5 клас) Підсумки

Українська мова 6 клас (28.12.) Підсумки

Українська мова 7 кл.(29.12.)

Українська література 7 кл. (29.12.)

6 кл. укр. літ. 22.04.2021

Тема: Леонід Глібов. «Щука». Визначний український байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки.

Перегляньте відео про життя та творчість Леоніда Глібова

перейти за покликанням Біографія Л.Глібова

1. Відомості про байку (ознайомтеся)
Байки були відомі ще в Стародавній Греції. Батьком літературної байки називають Езопа. Тому про алегоричну мову часто говорять «езопова». У пізніші часи байкар Федр надав байкам Езопа віршованої форми.

У ХVІІ ст. відомий французький байкар Жан де Лафонтен розвинув жанр байки, його підтримав найвідоміший російський байкар Іван Крилов. В Україні жанр байки має давню і багату традицію. Ф.Прокопович, Г.Кониський були авторами повчальних байок в підручниках з риторики. Видатний філософ і просвітитель Г.Сковорода написав цикл «Байки Харьковскія». Нове слово було мовлене і байкарями П.Гулаком-Артемовським, Л.Боровиковським, Є.Гребінкою та Л.Глібовим.

2.Запишіть основні поняття в зошит і вивчіть
Байка - це коротка, здебільшого віршована оповідь, що має алегоричний зміст і повчальну мету, героями якої виступають тварини, рослини, предмети, інколи люди. 
Алегорія - художній прийом іносказання, зображення людських рис і характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи
Особливості байки:
- невеликий розмір;
- віршована форма;
- алегоричність;
- повчальний зміст.

Будова байки: оповідь(фабула), мораль.

3.Практичне завдання (письмово)

Виходячи з того, що основна ознака байки – алегоричність, знайдіть господаря вад людського характеру.
Осел                              нерозумність
Шкапа                          немічність
Цапи                             упевненість
Мавпа                           непосидючість
Заєць                                      боягузтво
Лисиця                          хитрість
Щука                                      хижість

Аналіз байки "Щука"
1. Допоміжна інформація (ознайомтеся)
Слово «щука» — праслов’янське. Утворене від «щуп» — худющий. У діалектному мовленні є слово «щуплий» — у значенні «тендітний». Через те, що ця риба довга, у воді вона здається худою, тонкою. Щуки досягають завдовжки до 1,5 м, а вагою до 35 кг. Живуть вони аж до двохсот років. Ця риба-хижак живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть пташенятами. Плаває дуже швидко.

Отже, який ми можемо зробити висновок? Що уособлює образ Щуки?
В и с н о в о к. Як бачимо, щука може уособлювати хижість, зажерливість.
Словникова робота
Бомага – папір.
Буцімби – нібито
Шаплик – посудина з ручками для носіння рідини.
Нікчемна - ні на що не здатний.
Стряпчий – захисник обвинуваченого в суді.
Завсіди – зазвичай.
Щупачок – самець щуки.
Річ держать – промовляти, говорити.

Прослухайте або прочитайте байку "Щука"

перейти за покликанням  аудіо "Щука"
перейти за покликанням тест байки "Щука"

Тема: зображення суду (його несправедливість і залежність від панівних класів) над Щукою, яка чинила різноманітну шкоду в ставку його мешканцям і отримала вирок —повернутися знову до річки.
 Ідея: засудження дій судочинства, їх легковажність, безглуздість, а через образ Лисиці — підступності, хитрості, хабарництва.
Основна думка: «Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать…».

Завдання "Порушена послідовність" (письмово)
 Перед вами цитатний план, ваше завдання відновити порушену послідовність подій у творі.

План
1. «Дозвольте і мені, панове, річ держать…»
2. «На той раз суддями були якіїсь два Осли…»
3. «На Щуку хтось бумагу в суд подав…»
4. «Піймали Щуку молодці та в шаплиці…»
5. «Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку».
6. «Чи справді то було, чи, може, хто збрехав…»
7. «За стряпчого, як завсігди годиться, була приставлена Лисиця».
8. «І Щуку на вербі повісити звеліли».
9. «А чутка у гаю була така…»

Висновки (ознайомтеся)
Чого нас учить ця байка? Чим вона актуальна на сьогодні?

Очевидно, що судді під впливом хитрої Лисиці (стряпчого) прийняли абсурдне рішення. Слова з байки Глібова «І Щуку кинули у річку…» стали крилатими. Якщо хочуть сказати, що когось замість покарання винагородили, вживають саме цей вїдливий вислів.
Несправедливий той суд, який виправдовує жорстоких злочинців — злодіїв та вбивць. У ньому існує кругова порука представників влади, які постійно порушують закони. Страшно жити в суспільстві, у якому немає справедливості.



Коментарі