6 кл. укр. літ. 22.04.2021
Тема: Леонід Глібов. «Щука». Визначний український байкар, поет. Викривальна і
повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки.
Перегляньте відео про життя та творчість Леоніда Глібова
перейти за покликанням Біографія Л.Глібова
1. Відомості про байку (ознайомтеся)
- невеликий розмір;
- віршована форма;
- алегоричність;
- повчальний зміст.
Будова байки: оповідь(фабула), мораль.
3.Практичне завдання (письмово)
Перегляньте відео про життя та творчість Леоніда Глібова
перейти за покликанням Біографія Л.Глібова
1. Відомості про байку (ознайомтеся)
Байки були
відомі ще в Стародавній Греції. Батьком літературної байки називають Езопа.
Тому про алегоричну мову часто говорять
«езопова». У пізніші часи байкар Федр надав байкам Езопа віршованої
форми.
У ХVІІ
ст. відомий французький байкар Жан де Лафонтен розвинув жанр байки,
його підтримав найвідоміший російський байкар Іван Крилов. В Україні жанр байки
має давню і багату традицію. Ф.Прокопович, Г.Кониський були
авторами повчальних байок в підручниках з риторики. Видатний філософ і
просвітитель Г.Сковорода написав цикл «Байки Харьковскія». Нове слово було
мовлене і байкарями П.Гулаком-Артемовським, Л.Боровиковським, Є.Гребінкою та Л.Глібовим.
2.Запишіть основні поняття в зошит і вивчіть
Байка - це коротка, здебільшого віршована оповідь, що має алегоричний зміст і повчальну мету, героями якої виступають тварини, рослини, предмети, інколи люди.
Алегорія - художній прийом іносказання, зображення людських
рис і характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи
Особливості байки:- невеликий розмір;
- віршована форма;
- алегоричність;
- повчальний зміст.
Будова байки: оповідь(фабула), мораль.
3.Практичне завдання (письмово)
Виходячи з того, що основна ознака байки – алегоричність,
знайдіть господаря вад людського характеру.
Осел нерозумність
Шкапа немічність
Цапи упевненість
Мавпа непосидючість
Заєць боягузтво
Лисиця хитрість
Щука хижість
Аналіз байки "Щука"
1. Допоміжна інформація (ознайомтеся)
Слово «щука» — праслов’янське. Утворене від
«щуп» — худющий. У діалектному мовленні є слово «щуплий» — у значенні
«тендітний». Через те, що ця риба довга, у воді вона здається худою, тонкою.
Щуки досягають завдовжки до 1,5 м, а вагою до 35 кг. Живуть вони аж до двохсот
років. Ця риба-хижак живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть
пташенятами. Плаває дуже швидко.
Отже, який ми можемо зробити висновок? Що уособлює образ
Щуки?
В и с н о в о к. Як бачимо, щука може уособлювати хижість, зажерливість.
Словникова робота
Бомага – папір.
Буцімби – нібито
Шаплик – посудина з ручками для носіння рідини.
Нікчемна - ні на що не здатний.
Стряпчий – захисник обвинуваченого в суді.
Завсіди – зазвичай.
Щупачок – самець щуки.
Річ держать – промовляти, говорити.
Прослухайте або прочитайте байку "Щука"
перейти за покликанням аудіо "Щука"
перейти за покликанням тест байки "Щука"
Тема: зображення суду (його
несправедливість і залежність від панівних класів) над Щукою, яка чинила
різноманітну шкоду в ставку його мешканцям і отримала вирок —повернутися знову
до річки.
Ідея: засудження дій судочинства, їх легковажність, безглуздість, а через образ
Лисиці — підступності, хитрості, хабарництва.
Основна
думка: «Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать…».
Завдання "Порушена послідовність" (письмово)
Перед вами цитатний план, ваше завдання відновити порушену
послідовність подій у творі.
План
1. «Дозвольте і мені, панове, річ держать…»
2. «На той раз суддями були якіїсь два Осли…»
3. «На Щуку хтось бумагу в суд подав…»
4. «Піймали Щуку молодці та в шаплиці…»
5. «Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку».
6. «Чи справді то було, чи, може, хто збрехав…»
7. «За стряпчого, як завсігди годиться, була приставлена Лисиця».
8. «І Щуку на вербі повісити звеліли».
9. «А чутка у гаю була така…»
1. «Дозвольте і мені, панове, річ держать…»
2. «На той раз суддями були якіїсь два Осли…»
3. «На Щуку хтось бумагу в суд подав…»
4. «Піймали Щуку молодці та в шаплиці…»
5. «Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку».
6. «Чи справді то було, чи, може, хто збрехав…»
7. «За стряпчого, як завсігди годиться, була приставлена Лисиця».
8. «І Щуку на вербі повісити звеліли».
9. «А чутка у гаю була така…»
Висновки (ознайомтеся)
Чого нас учить ця байка? Чим вона
актуальна на сьогодні?
Очевидно, що
судді під впливом хитрої Лисиці (стряпчого) прийняли абсурдне рішення. Слова з
байки Глібова «І Щуку кинули у річку…» стали крилатими. Якщо хочуть сказати, що
когось замість покарання винагородили, вживають саме цей в’їдливий вислів.
Несправедливий той суд, який виправдовує
жорстоких злочинців — злодіїв та вбивць. У ньому існує кругова порука
представників влади, які постійно порушують закони. Страшно жити в суспільстві,
у якому немає справедливості.
Коментарі
Дописати коментар