7 клас укр.мова 05.05.2021
Тема:
Частка як службова частина мови
Фразові частки поділяються на три типи часток:
- частки, що надають смислових відтінків:
- вказівні (це, ось, оце, он, ген, осьде, то, ото);
- означальні (прямо, майже, саме, якраз, справді, точно, просто);
- видільні (лише, навіть, хоч би, тільки, хоча б, аж, уже, -таки, і, й, та (у ролі часток), бо, же);
- частки, що вносять модальні і модально- вольові відтінки у значення:
- власне модальні (виражають непевненість, сумнів, припущення: ледве чи, мовляв, навряд чи, ой, ну, чи не);
- стверджувальні (еге, так, авжеж, аякже, атож);
- заперечні (ні, ані, не);
- питальні (чи, хіба, що за, невже);
- спонукальні (нехай, хай, ну, давай, бодай);
- емоційно- експресивні частки (увиразнюють емоційну оцінку висловлювання: який, як, що то за, що за).
Словотворчі частки, поєднуючись з іншими словами, служать для творення нових слів.
Формотворчі частки служать для творення:
- зворотної форми дієслова (-сь, -ся: повертався я запізно);.
- наказового способу (хай, нехай: нехай пройду я крізь вогонь);
- умовного способу б, би: хіба став би я за це братися);
- найвищого ступеня порівнянняприкметників і прислівників (най-: найкрасивіша земля);
- зворотної форми дієслова (-сь, -ся: повертався я запізно);.
Прочитати
поезію, знайти частки, пояснити їх значення.
Ну, є ж про зраду там які статті?
Не всяка ж кара має буть незбожна.
Що ж це виходить? Зрадити в житті
Державу – злочин, а людину – можна?!
Таке нещастя хоч кого знеможе.
Це ж можна тут рішитися ума.
Любив же він Марусю, не дай боже!
Тепер сидить, місця на нім нема…
Практичне завдання (самостійно)
Запишіть речення, підкресліть у них частки + граматичні основи.
Хай весна приносить щастя в кожну
хату. Як хороше, коли в осінній млі летять ширококрилі журавлі. Крайнебо з
рожевого перейшло аж у криваво-червоне.
Розплелася густа коса аж до пояса. Не сивий мудрий, а старий. І ось після розлуки
знову я прийшов сюди – в місця, серцю милі.
Пошукова робота (самостійно)
Відгадати загадки. Назвати частки і
з’ясувати, яких відтінків значення надають вони реченням.
1) Яких каменів немає в морі? 2) Солоне, а не сіль, біжить, а не річка,
блищить, а не золото. Коли б угадати та менш його знати. 3) Була німа і нежива
— тепер говорить і співа. 4) Мене не їдять і без мене не їдять. 5) Без нього,
як дерево без кореня, не проживеш (Нар. творчість).
(виконати в онлайн-режимі)
перейти за покликанням ЧАСТКА
Коментарі
Дописати коментар